بهترین روش های تحقیقات بازار

بهترین روش های تحقیقات بازار

بهترین روش های تحقیقات بازار برای برنامه کسب و کار شما

کارکنان شرکت رسانه ی کارآفرین در کتاب ” برنامه ی کسب و کار خود را بنویسید” به مطالبی از جمله، آنچه که برای برنامه کسب و کار شما ضروری است، چه چیزی برای کسب و کار مخاطره آمیز شما مناسب است و چه چیز هایی موفقیت را تضمین می کنند، می پردازد.

در این نوشتار، نویسنده گلچینی از  مطالب را، پیرامون هدایت تحقیقات بازار ارائه می دهد. هدف تحقیقات بازار، درک انگیزه ی خرید محصول توسط مشتریان است و به مطالعه ی مواردی از قبیل چگونه فرهنگ و فاکتورهای فردی بر رفتار مشتریان تاثیر می گذارد، می پردازد.

تحقیقات بازار به ۲ بخش تقسیم می شود: تحقیقات اولیه  و تحقیقات ثانویه. تحقیقات اولیه به مطالعه ی مشتریان به طور مستقیم می پردازد، در حالی که تحقیقات ثانویه به مطالعه ی اطلاعاتی که دیگران درباره ی مشتری جمع کرده اند، می پردازد. تحقیقات اولیه می تواند توسط مصاحبه های تلفنی و نظرسنجی های آنلاین با انتخاب تصادفی از گروه هدف صورت گیرد. شما همچنین می توانید از سابقه ی فروش خود برای مطالعه در تحقیقات اولیه استفاده کنید. تحقیقات ثانویه ممکن است حاصل گزارش های منتشر شده در وبسایت های سازمان های متنوع و یا حاصل وبلاگ های نوشته شده در حوزه ی صنعت، باشد.  شما برای برنامه ریزی خود می توانید از هر یک از دو مدل فوق و یا ترکیبی از هر دو مدل استفاده کنید.

سوالات پایه ای که شما سعی به پاسخ دادن به آن ها در تحقیقات بازار دارید، شامل موارد زیر است:

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آن ها را از نظر سن، شغل، درآمد، سبک زندگی و تحصیلات توصیف کنید.

آنها هم اکنون چه چیزهایی را می خرند؟ عادات خرید محصولات و خدمات مشابه محصولات و خدمات شما را از نظر میزان خرید آنها، تامین کنندگان مورد علاقه آنها، ویژگی محبوب آنها و نقطه نظرات در حیطه ی قیمت مورد نظر آنها توصیف کنید.

برای چه می خرند؟ این سوال زیرکانه برای کاوش در افکار مشتریان است و جواب آن به محصول و نوع کاربرد آن بستگی دارد. برای مثال خریداران یک قابلمه  ممکن است محصول را به دلیل سطح صافی که غذا را نمی چسباند و یا رنگ های متنوع آن بخرند.

چه چیزی موجب می شود که آن ها از شما خرید کنند؟ با وجود اینکه برخی از این سوالات مشکل به نظر می رسد، اما شما از دانستن این موضوع که  اطلاعات جزئی زیادی در زمینه ی بازارها، شکل فروش و انگیزه ی خرید مشتریان وجود دارد، شگفت زده خواهید شد. جمع آوری منابع اطلاعاتی  شما را در برنامه ریزی و رسیدن به موفقیت یاری خواهد کرد. به علاوه نرم افزار های تهیه ی برنامه ی کسب و کار به تحقیقات آنلاین و فیلد هایی برای وارد کردن جزئیات تحقیقات ، مجهز هستند و شما می توانید با اضافه کردن عناصر منحصر به فرد خود، برنامه کسب و کاری با مزیت رقابتی داشته باشید. شما همچنین می توانید شرکت هایی را بیابید که از مطالعات صنعت تا گزارش اعتبارات کسب وکار های شخصی را به شما بفروشد. تحقیقات بازار ارزان نیست و نیازمند کارشناس، نیروی انسانی و تکنولوژی مناسب برای توسعه می باشد. شرکت های بزرگ به طور معمول ده ها هراز دلار را صرف تحقیقاتی می کنند که حتی به آن ها علاقه نیز ندارند اما شرکت های کوچک از پس این هزینه ها  بر نمی آیند.

برای تمامی شرکت ها با هر اندازه ای، بهترین تحقیقات بازار، تحقیقاتی است که توسط خود شرکت انجام گیرد. تحقیقات بازار داخلی ممکن است توسط مصاحبه های تلفنی با مشتریان، اطلاعات موجود در منابع منتشر شده و یا درک رقابتی که شما از رسانه های اجتماعی جمع آوری کرده اید، صورت گیرد. شما می توانید تحقیقات جزئی درباره ی آنچه مشتری می پسندد، نمی پسندد و ترجیح می دهد را از طریق فیسبوک به دست آورید و همچنین با استفاده از آنالیزگر گوگل میزان بازدید از وبسایت خود را مشاهده کنید. واژگان جست و جو شده در وب، ذهنیت تصمیمات افراد را آشکار کرده بنابراین شما با نگاهی دقیق به این اطلاعات می توانید بینش وسیعی درباره ی بازار به دست آورید.
تحقیقات بازار
وقتی که به کسب و کار رقابتی و اطلاعات آن می نگرید، به کسب و کارهای مشابه نیز نگاهی بیاندازید. برای اهداف رقابتی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. شرکت هایی با اندازه ی مشابه
  2. اگر تصمیم دارید کسب و کاری را بر مبنای وب تاسیس کنید به شرکت هایی که در محدوده ی جغرافیایی شما خدمت می دهند و پتانسیل جهانی شدن را دارند، توجه کنید.
  3. شرکت هایی با ساختار مالکیت مشابه شما.
  4. شرکت هایی که به طور نسبی جدید باشند. شما می توانید از شرکت هایی با سابقه ی طولانی نیز درس بگیرید اما شاید موفقیت آن ها ناشی از تاریخچه ۲۵ ساله ی شرکت باشد.

مراحل زیر را دنبال کنید تا بودجه ای که به تحقیقات بازار اختصاص می دهید هوشمندانه باشد.

  1. برای شناسایی بازار خود تعیین کنید که به چه چیزهایی نیاز دارید. هرچه بیشتر بر روی تحقیقات خود تمرکز کنید، ارزشمندتر خواهد بود.
  2. به نتایج مرحله ی اول ارجحیت دهید. شما نمی توانید درباره ی همه چیز تحقیق کنید بنابراین بر روی اطلاعاتی تمرکز کنید که بیشترین و سریع ترین بازدهی را داشته باشد.
  3. یک تحقیق جایگزین کم هزینه تر را نیز مرور کنید. مراکز توسعه ی کسب و کارهای کوچک و مشاوره ی کسب و کارهای کوچک می تواند به شما در تحقیقات درباره ی مشتری کمک کند. اطلاعات موجود در  انجمن تجارت می تواند به عنوان یک تحقیق ثانویه مناسب باشد. سعی کنید خلاق باشید.

۴٫ هزینه های تحقیق را در ذهن خود تخمین بزنید. به یاد داشته باشید که با استفاده از اینترنت نیاز نیست پول زیادی بپردازید. اگر تصمیم به استخدام یک مشاور و یا محقق دارید به یاد داشته باشید که، این رویای شماست، این اهداف شماست و این کسب و کار شماست. برای چیزی که به آن نیاز ندارید، پول ندهید.

منبع نوشته:www.entrepreneur.com

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید