۹ راه برای اینکه بوم مدل کسب و کار بخشی از DNA شما شود.

۹ راه برای اینکه بوم مدل کسب و کار بخشی از DNA شما شود.

سرمایه گذاران خطر پذیر، کارآفرینان اجتماعی و مجریان خبره نحوه ی به کارگیری بوم مدل کسب و کار در بهتر انجام دادن کسب و کارشان را با ما در میان گذاشتند. اما بسیاری از آنها با این سوال مواجه هستند که چگونه می توانند، کارکنان خود را نیز درگیر این فرآیند کنند؟ تغییرات درون سازمانی آسان نیست و نیازمند استفاده از تجربیات سایر افراد می باشد. بنابراین در ادامه ی این مقاله خواهید خواند که چگونه برخی از سازمان ها موفق شدند تا استفاده از بوم مدل کسب وکار را در بطن سازمان قرار داده و تمام کارکنان سازمان را به استفاده از این فرایند علاقه مندکنند:

شکی نیست که بوم مدل کسب و کار   باعث شده است تا افراد و کسب وکارها (که شاید شما هم از آن دسته افراد باشید)، بتوانند راهبرد کسب و کار و نوآوری را به طرق  مختلف به سمت جلو هدایت کنند. اما همین افراد از ما می پرسند: چگونه می توانید افراد دیگر را مجاب کنید که روش های قبلی را کنار گذاشته و استفاده از بوم مدل کسب و کار  را آغاز کنند؟ چگونه بوم مدل کسب و کار  را بخشی از هسته ی اصلی شرکت می کنید؟ این سوالات را از سازمان هایی پرسیدیم که مدل  بوم مدل کسب و کار  به شکل موفقیت آمیزی در شرکتشان ادغام کرده اند.. آن ها به ۹ نکته اشاره کرده اند که با انجام آن به این موفقیت دست یافته اند.

  1. کاربران قهرمان را پیدا کنید. قهرمان ها تغییردهندگان قوانین بازی اند. آن ها فرآیندها و روش هایی را زیر سوال می برند که دیگر دارای کارکرد نیستند. آن ها مرتبا ایده های جدید را آزمایش می کنند تا بتوانند کارکرد روش ها را بهبود ببخشند. قهرمان ها افراد مهمی هستند که باعث بالا رفتن کیفیت ابزارشده و اطمینان حاصل می کنند که استفاده ی منظم از آن ها باعث کاهش انگیزه های شرکت نمی شود.

  1. حامیان سطح C را انتخاب کنید. می توان تغییرات اساسی را در شرکت به وجود آورد اما این تغییر هرگز در سراسر سازمان تقویت نخواهد شد مگر این که ایجادکنندگان تغییر مورد حمایت رسمی قرار گیرند و مدیران اصلی سازمان  با آن موافق باشند.

  1. تغییرات را به صورت قانونی درآورید. تمایل به تغییر کافی نیست و فرآیندهای جدید در عرض یک روز به صورت استاندارد در نمی آیند. بوم مدل کسب و کار را در مدل ها ادغام کنید. در این صورت است که برنامه های راهبردی به جای این که فرآیند را به صورت عملی تک کاره حفظ کنند، به آن رسمیت می بخشند.

  1. به افراد آموزش دهید. آموزش و جست و جو برای کمک های خارجی باعث آسان شدن درک مفهوم و کاربرد بوم مدل کسب و کار در محل کار می شود.

  1. فرصت های بدون ریسک به وجود آورید. مثلا جلسات غیر رسمی فرصت خوبی برای افراد به شمار می رود تا به راحتی ابزار مورد نظر را امتحان کنند و با آن احساس راحتی داشته باشند. این فضاها به افراد اجازه می دهند تا بدون این که نگران اشتباهاتشان باشند، ابزارهای جدید را امتحان کنند.

  1. موفقیتتان را به نمایش بگذارید. از مطالعات موردی استفاده کنید که نشان دهند چگونه ابزارهای جدید باعث به دست آوردن نتایج عالی می شوند. در این صورت سایر بخش های شرکت تشویق می شوند تا از آن ها استفاده کنند.

  1. حس اضطرار داشته باشید. چرا این امر برای شرکتتان مفید است؟ چرا برای گروهتان مفید است؟ زمینه را فراهم کنید. به دلایل اصلی دست پیدا کنید که چگونه پذیرش بوم مدل کسب و کار کمک می کند تا به هدف های راهبردی دست پیدا کنید.

  1. ایجاد تغییرات را یک اولویت درنظر بگیرید. تعهد خود را با آموزش به افرادی نشان دهید که بر روی پروژه های اصلی کار می کنند. هم چنین می توانید این کار را با ارائه ی پیشنهاداتی انجام دهید که در مورد بوم مدل کسب و کار و در ارتباط با مدیران اصلی شرکت  مطرح می شود.

  1. از مدل های ساده شروع کنید. کارمندان شرکت را با شبیه سازی بوم مدل کسب و کار در پروژه های مخاطره آمیز نترسانید. می توانید کار را به آسانی و با استفاده از این مدل به عنوان ابزار ارتباطی در جلسات عادی شروع کنید.

این که چگونه یک مفهوم می تواند باعث شود تا میلیون ها فرد  بتوانند مسائل مختلف کار ی شان را حل کنند، امری شگفت است. در واقع این دقیقا همان نظری است که در مورد بوم مدل کسب و کار  دارم. این مدل توسط مجموعه ی برجسته ای  از افراد از قبیل مدیران تولید، سرمایه داران شجاع، مدیران درجه ی C یا کارآفرینان اجتماعی پذیرفته شده است. برخی از این افراد از این مدل برای تجزیه و تحلیل رقابت استفاده می کنند و برخی برای اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری بهتر یا برجسته سازی ایده های جدید در مورد پیشرفت  شرکت، از آن استفاده می کنند.

منبع نوشته:www.strategyzer.com

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید